Orättvisor.

Har lite orättvisor att ta upp idag, faktiskt. Hade inte behövt vara nervös, min första känsla (som jag hade när jag precis skrivit klart tentan) visade sig stämma. Jag fick 18 av 20 poäng, alltså VG. Detta är dock inte jättemycket att skryta över, då 44% av alla som gjorde omtentan också fick VG, 56% fick G, 0% fick U. Ett tecken på att omtentan var lite för lätt kanske? Eller är vi alla som gjort omtentan grymt duktiga och har genom att plugga mer lärt oss massor? Jag tror lite på alternativ ett, faktiskt, det var bra mycket lättare frågor på omtentan än på första tentan. Vilket jag kan tycka är lite orättvist mot dem som fick G på första tentan, eftersom att om man har G i en kurs får man inte göra om en tenta för att höja sitt betyg. Själv hade jag blivit störd, om jag klarat G på första tentan och sen fått nys om att frågorna på omtentan var hur mycket enklare som helst. Jag förstår verkligen de i min klass som är irriterade på detta.

Det finns ju två alternativ, eller kanske tre? Alternativ ett, om man får U på första tentan ska man inte kunna få VG på omtentan, bara G. Men det är också liiite, liiite orättvist för man kanske var sjuk så man missade originaltentan, eller hade en extremt dålig dag när man skrev tentan och då ska man få chans att få VG på omtentan. Men då kommer vi till alternativ två, att om man får G på första tentan men blir missnöjd över det ska man få anmäla sig och göra omtentan, och få chans att få VG. Det verkar faktiskt mest rättvist. Alternativ 3 är ju att de gör omtentan minst lika svår som första tentan. Jag vet inte om detta bara var en ren tillfällighet, och sen beror det ju på vad man uppfattar som "enkla" frågor, men det kan inte vara en tillfällighet att bara 11% fick VG på originaltentan och 44% fick det på omtentan.

Alternativ fyra, som det ser ut i dagsläget, är att om man verkligen, verkligen vill ha VG, så kan man ju alltid lämna originaltentan blank och därmed göra så att man får U medvetet, för att sedan chansa på att det blir lättare frågor på omtentan.

Men men, det är som det är, jag är såklart nöjd över mitt VG ändå. Särskilt att jag bara fick två poäng ifrån maxpott. Fick 5+4+4+5. Woho.

Och jag har skrivit klart 75% av hemtentan nu, så snart är terminen slut! :]

Kommentarer
Postat av: Bengt

Tugga i dej med frisk aptit att Du fick VG, är Du snäll! Livet är inte, och - tror jag iaf - kommer aldrig att bli det - rättvist. Den som lever efter devisen; "Det blir som det blir" tror jag har störst chans att förutse framtiden. Jag skulle kunna peka på några exempel, men avstår. Är f.ö. bra pissed idag! Det tickade på bra t.o.m. igår lunch, sedan - utan no f-ing reason har det ballat ur. Och jag har tammefan skött mej exemplariskt! Är vrång på den himmelske VD´n kan man lugnt säja. Han har ju grövre maktmedel än jag har, men jag ska fanimej bjuda spetsen. Jag kommer iaf från Lomma och Jonny var min bäste vän! Beat that, Fucker! (...och då menar jag inte dej...)

2010-06-02 @ 17:28:18
Postat av: Eleonor

Mäh, att tentan kunde vara så lätt tycker ju jag är fuskigt. Så är det inte på KAU, där är omtentan minst lika svår, om inte svårare! Så har det i alla fall varit i de fallen jag har gjort omtentamen. :(



Och nu glömde jag naturligtvis att anmäla mig till ett av tentamenstillfällena jag har nästa vecka och det kom jag på dagen efter så nu får jag inte skriva den jag har på måndag. Det är taskigt för platser finns det ju!

2010-06-02 @ 19:29:48
Postat av: Anonym

Tack för all information är hemskt nervös inför terminen även om jag inte ens vet om jag kommer in än..

2010-06-14 @ 17:19:01
URL: http://simonep.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0