Matrix

Vet att jag inte uppdaterat på ett tag, och nu gör jag er besvikna för jag ska uppdatera mycket kort bara.
Vi har sett på filmen Matrix och idag ska vi ha seminarium om den. Haha. Har ingen lust, men den nya läraren vill ju som sagt var att man kompletterar muntligt inför resten av klassen så jag kan inte utebli.

Varför väcker filmen Matrix förresten så stort intresse bland akademiker? Det är ju bara en film.. Som man visserligen kan analysera sönder från alla möjliga perspektiv, men ändå - bara en film. På folkhögskolan när vi hade en vikare som läst teologi på universitetet fick vi också se och analysera filmfanskapet, så det är väl rätt vanligt antar jag.

Seminariumet pågår från 13-15, men jag ska snart åka in till universitetet, ska träffa min nya grupp en kort stund innan och så ska jag på egen hand läsa på lite inför seminariefrågorna.

All for now. Trevlig helg, själv har jag tredagarshelg till tisdag efter klockan 15!

Kommentarer
Postat av: Lärare på Socionomprogrammet

Hej Socionomstudent,

Det har varit enormt intressant att följa din blogg om dina upplevelser vid starten av socionomutbildningen. Det känns som att få möjlighet att "smygtitta" in i en studerandes mest privata känslor och tankar, men titten är en viktig påminnelse för oss lärare att minnas de nybörjarstuderandes nervositet, osäkerhet och stress. Jag måste ärligt säga att jag blev orolig i början när du beskriver exempelvis att du inte använde mer än max 20 timmar till dina studier. Det är den typen av information som får ämnesgruppen att lägga in mer litteratur, fler seminarier och tuffare tentor. Samtidigt vet många av oss att många studerande räknar olika. Både föreläsningar, grupparbeten, studiebesök, litteraturstudier och EFTERTANKE, REFLEKTIONER, räknas ju in i studietiden. Jag ser dock att alltefter som tiden går och du berättar mer på bloggen så blir du mer och mer engagerad i studierna och fattar konstruktiva och viktiga beslut inför dina framtida studier.

Jag tycker att din blogg är rolig och spännande att läsa och jag tycker också den är viktig. Du kan med dina berättelser påverka de attityder och värderingar som styr de studerandes studier, bli en modell, en förebild. Många studenter gör en "grej" av att vara slapp, att klara sig undan, att lägga ansvaret på medstuderande, att lura lärare och att skryta om att de lyckats glida igenom. De glömmer att de förbereder sig för ett av de mest krävande professionella yrkena i samhället; att samhällets svagaste och mest utsatta människor blir helt utlämnade till deras professionella (eller icke professionella) bedömningar och beslut, beslut som kommer att vara livsavgörande. Den attityd du beskriver, exempelvis går extra kurser vid sidan om, läser annan litteratur vid sidan om, bestämmer dig för att ta ett större ansvar m.m. är verkligen en utmärkt modell för de socionomstuderande vi väldigt gärna vill utbilda.

Lycka till med ditt fortsatta bloggande om du hinner. Jag fortsätter gärna att ta del av den.
Varma hälsningar
Pia Hellertz

2008-04-14 @ 14:36:36
Postat av: Dustin

Efter att själv ha följt denna socionomstuderande med spänning och intresse, får jag - som en kommentar över föregående inlägg - säga att jag är väldigt imponerad av att en lärare tar sig tid med att dels läsa bloggen och dessutom kommentera den på detta positiva och konstruktiva sätt. Det verkar som om Malin och hennes medstudenter hamnat i väldigt goda händer. All heder!

2008-04-15 @ 00:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0