Rollspel, kuratorsbesök.

Har haft seminarium två/samtalsmetodik ett idag. Först fick vi diskutera en liten stund om boken vi läst, "Vad är verksamt i psykoterapi?". Sedan fick vi ha rollspel, medan övriga i gruppen lyssnade och tittade och gav feedback på saker vi i förväg bett dem att reflektera över och obeserva särskilt noga. Det var nyttigt, men lite psykande att fyra andra satt och lyssnade och bedömde en, hehe. Hade man tur, eller otur, beroende på hur man ser det, satt läraren med och lyssnade och kommenterade efteråt också. Dock var han med den andra gruppen när jag pratade. Som vi kom fram till efter rollspelen så är det nog svårare och mer jobbigt att ha ett rollspel än ett riktigt samtal. I ett riktigt samtal sitter inte fyra-fem andra och ser hur man klarar sig, och klienten vet väl oftast inte hur ett samtal ska gå till, i vilken ordning man ska ställa frågorna, om man glömmer fråga något. Såsom bedömarna idag visste. Men jag är ganska nöjd med mitt samtal ändå, de övriga tyckte jag klarade mig bra. Alla klarade sig förövrigt jättebra. Jag förundras över hur professionella vi börjar låta.

Och så har gruppen varit hos två kuratorer på två olika högstadieskolor och "intervjuat" dem inför vårt projektarbete. En skola här i Örebro och så en skola i Karlskoga, den som min pojkvän jobbar på. Idag har vi satt oss ner och planerat lite hur vi ska lägga upp rapporten och imorgon ska vi ses och börja skriva. Känns skönt att komma igång lite på riktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0