Samtalsmetodik med annan klass.

Jag låtsas inte som om jag har ambitioner att skriva om allt jag har missat dessa veckor, utan går rakt på bara. Så ni vet.

Igår hade vi samtalsmetodik 2. Vi har läst om psykodynamisk terapi och skulle föra sådana samtal i rollspel på gårdagens seminarium. Inte så himla lätt, det har inte stått utförligt i böckerna och inte ens föreläsaren vi hade i ämnet kunde förklara på ett bra sätt hur man konkret håller i ett psykodynamiskt samtal. Läraren dumpade dessutom en överraskning åt oss. Han berättade att vi skulle ha samtalsövningarna med en annan klass, så halva klassen fick gå dit medan halva deras klass kom till vår klass. Haha. Tur att man inte fick den informationen i förväg, hade ju övervägt att stanna hemma då... Nejdå, då hade man bara fått göra det på ett restseminarium senare. Men det hade ju orsakat en jävla massa (onödig) extra nervositet. Nu fanns det inte tid till det. Och det gick ju såklart bra att vara med folk ur den andra klassen. Och jag förstår lärarnas poäng med det hela, för man känner sig ju mycket mer bekväm med folk man känner. Så det var nyttigt.

Annars känns det som om det är väldigt mycket nu. Det är projektarbetet med gruppen, andra gruppuppgifter, individuella skriftliga uppgifter, en massa litteratur att läsa. Har jag skrivit att vi ska ha salstenta som avslutande moment i den här kursen och att det till skillnad från förra salstentan inte är tillåtet att ha med böcker? Svårt som fan att veta vad som är relevant att plugga på, för inte kan lärarna mena att man ska lära sig ALLT som står i de sju-åtta kurslitteraturböckerna vi har på denna delkurs?

Rollspel, kuratorsbesök.

Har haft seminarium två/samtalsmetodik ett idag. Först fick vi diskutera en liten stund om boken vi läst, "Vad är verksamt i psykoterapi?". Sedan fick vi ha rollspel, medan övriga i gruppen lyssnade och tittade och gav feedback på saker vi i förväg bett dem att reflektera över och obeserva särskilt noga. Det var nyttigt, men lite psykande att fyra andra satt och lyssnade och bedömde en, hehe. Hade man tur, eller otur, beroende på hur man ser det, satt läraren med och lyssnade och kommenterade efteråt också. Dock var han med den andra gruppen när jag pratade. Som vi kom fram till efter rollspelen så är det nog svårare och mer jobbigt att ha ett rollspel än ett riktigt samtal. I ett riktigt samtal sitter inte fyra-fem andra och ser hur man klarar sig, och klienten vet väl oftast inte hur ett samtal ska gå till, i vilken ordning man ska ställa frågorna, om man glömmer fråga något. Såsom bedömarna idag visste. Men jag är ganska nöjd med mitt samtal ändå, de övriga tyckte jag klarade mig bra. Alla klarade sig förövrigt jättebra. Jag förundras över hur professionella vi börjar låta.

Och så har gruppen varit hos två kuratorer på två olika högstadieskolor och "intervjuat" dem inför vårt projektarbete. En skola här i Örebro och så en skola i Karlskoga, den som min pojkvän jobbar på. Idag har vi satt oss ner och planerat lite hur vi ska lägga upp rapporten och imorgon ska vi ses och börja skriva. Känns skönt att komma igång lite på riktigt.

RSS 2.0