Seminarium 11 av 11.

Idag var det terminens elfte och sista seminarium. Det hette "att arbeta med sociala utredningar", men det vi diskuterade i tvärgrupper var de vetenskapliga artiklar vi gruppvis granskat och skrivit om, samt en individuell uppgift om svikna barn. Eller rättare sagt hur man ska bemöta barn och deras föräldrar på ett professionellt sätt och vad yrkesauktoritet innebär och så. Sista timmen av seminariet var mer som en lektion. Vi fick göra en självvärdering på baksidan av våra individuella uppgifter innan vi lämnade in dem. Betygsätta (1-5) dels den skriftliga uppgiften och dels vårt deltagande på seminariet. Synd att det inte var förra skriftliga uppgiften, om våldsutsatta kvinnor, som vi skulle självskatta. Den hade jag gett mig 4,5 på. Den om "svikna barn" kunde jag inte ge mig mer än tre på. Och just detta seminarium var inte mitt bästa, så där gav jag mig en tvåa. Jaja, så länge man är medveten om sina tillkortokommanden och jobbar på dem är det nog ingen fara.

Sen gick i alla fall läraren igenom vår nästa uppgift, vår största uppgift. Vi ska skriva en social utredning. Det ska bli hur spännande som helst. Ska träffas i gruppen på onsdag och börja med den. Imorgon har vi inget på universitet, då ska jag repetera inför omtentan på fredag. Men jag tänker inte sitta och råplugga i flera dagar som jag gjorde inför förra, jag tycker jag har mer koll nu ändå. Fast ett antal timmar lägger jag ner ändå.

Förresten, läraren sammanfattade vad vi hittills gjort på termin två och vad vi har kvar att göra. För er som kanske läser och funderar på att söka till socionom och undrar vad man egentligen gör lite mer konkret under utbildningen:

Vi har arbetat med/gjort:
Dokumentation
Anmälan/ansökan
Förhandsbedömning
Inlett utredning
Bistånd
Kritisk utredningsmetodik
Sekretess
Lagstiftning

Vi har kvar att göra:
Skriva utredning
Skriva klart journalen
Komma med förslag till beslut
Genomförandeplan
Vårdplan
Utredningen ska till utskottet för beslut

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0