Kanonbra klass.

För en vecka sen vid den här tiden ungefär, kom jag hem från den längsta universitetsdagen denna termin. Eller ja, befann mig bara på universitetsområdet mellan 08:45 och 16:00 ungefär, och jag hann (i sällskap av en gruppmedlem) hem i ungefär en timme och sen träffades folk från klassen upp vid uni igen för att åka ut till en klasskamrats mysiga hus på landet några mil utanför Örebro. Detta för att någon kommit på idén att det vore en bra och trevlig grej att träffas utanför campus och dela med sig av erfarenheter. (Bra som dåliga). Och personen som kom på detta går i min grupp, jag är så stolt! ;) Nej, men det var ett jättebra initiativ, att dela med sig. Dels för sin egen skull men främst för att man kan lära sig så otroligt mycket av varandras historier. Till och med läraren i vår klass sa att det var en bra idé när hon fick höra om det.

Vi var sjutton personer (av ca 35 i klassen) som medverkade. Bra uppslutning ju! Ungefär hälften joinade. Jag ska inte berätta så mycket mer, för vi ingick ett muntligt kontrakt om tystnadsplikt/sekretess. Ska bara skriva att det var fyra personer som delade med sig av sina berättelser. Jag var en av dem, tro det eller ej. Berättade om anledningen till varför jag tog studieuppehåll. Pratade i säkert över en halvtimme, inför sexton andra personer. Lite imponerad är jag av mig själv, historien innehöll ganska jobbiga saker. Men jag fick ett superbra bemötande och komplimanger efteråt om att jag var stark som orkade berätta, och de sa att jag berörde. Jättenyttigt var det hur som helst. Både för mig att få berätta, och att få lyssna på de övriga tre som delade med sig. Lärde mig mycket genom deras narrativer också! Och så blir jag imponerad av min klass, som är så mogen och faktiskt redan ställer hur professionella frågor som helst. En del som ställde följdfrågor till oss som berättade blev jag mäkta imponerad av, de skulle av frågornas art redan ha kunnat vara färdigutbildade socionomer liksom...

Jag har hur som helst hamnat i en kanonbra klass. Även fast jag egentligen lämnade önskemål om att gå i just den klassen/gruppen för att jag redan hade en kompis som gick där, som sedan ju avbröt, det var verkligen tur att jag valde just denna ändå. Vi ska ses fler gånger och fortsätta att berätta.

---

On a not totally different note, så har jag ansökt om att bli volontärarbetare på Kvinnohuset i Örebro. Ska få gå på personlig intervju till hösten när de startar upp nya studiecirklar. Jag vill engagera mig.

Nu är även ledigheten slut, och imorgon ska vi ses i gruppen och lägga sista handen på utredningen. (Kanske krävs mer än imorgon, dock, den ska vara inne på torsdag). Har korrekturläst den, och journalen, totalt 26 sidor, idag. Men nu ska jag snart knyta mig, är kvar hos le boyfriend så jag åker imorgon bitti härifrån till Örebro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0