Svar på kommentarer.

Frida: Kan du skicka din mejladress så jag får din mejl igen? Det var så längesen vi pratade. Blev jätteglad när du gav livstecken genom kommentaren.


Ronja: Tack för dina frågor! Jag ska försöka svara så gott jag kan.

Varför valde du socionomutbildningen?
Jag läste upp gymnasiebetygen på folkhögskola. Där hade vi "tema" i ämnena religion, samhällskunskap, naturkunskap och historia. Det innebar att för varje temablock fick vi ett tema, och fick därefter välja inriktning på arbetena individuellt. Efter ett tag uppmärksammade min lärare mig på att jag nästan enbart, vad temat än var, valde inriktningar kring människor sociala situation. Det var så jag kom på att jag är väldigt intresserad av sociala frågor, och hur människor har det. Sen gjorde jag ett test på AF's hemsida som även det visade att jag skulle jobba med människor. Min klassföreståndande förslog socionom, och jag valde det för att då får man jobba med människor och det är ju ett väldigt brett yrke, många möjligheter när man tagit examen.

Vad har du för tankar inför framtiden efter universitetet?
Jag har inte riktigt tänkt så långt, eller jo, det är klart jag har. När jag läste termin ett var jag helt inne på att bli kurator på en skola. Nu vet jag inte riktigt, nu tycker jag det skulle vara intressant att vara biståndshandläggare till en början. Eller socialsekreterare och arbeta med ungdomar. I det långa loppet tror jag att jag kanske vill arbeta med utsatta flickor eller kvinnor. Men det visar sig, det är över 2½ år kvar tills min examen. Och som sagt var är ju yrket så brett, så man kan jobba med så många olika saker, och kanske byta jobb efter ett tag.

Är kurserna roliga hittills? Vilken har vart din favorit?
Jaa, jag älskar kurserna. Allting vi läser (nästan, vetenskapliga metoder är inte direkt min favorit) är intressant. Men den kursen jag gillat bäst hittills är den vi läst den här terminen. "Professionell handläggning och dokumentation inom socialt arbete". Den är så konkret, det är verkligen sådant man får arbeta med när man kommer ut i arbetslivet sedan, och jag känner redan att jag har lärt mig SÅ otroligt mycket som jag kommer ha nytta av i framtiden. Men även kurserna på termin ett, där vi fick lära oss om olika teorier och gå ut och göra fältrapporter, var intressant.

Lycka till med din socionomstart till hösten! Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över, så ska jag svara efter bästa förmåga. :]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0