Andra universitetsveckan.

Det kanske är på tiden att skriva ett nytt inlägg här nu, det var visst över en vecka sedan sist. Andra universitetsveckan är nu avklarad. Att jag inte uppdaterat socionombloggen beror på att det är mycket tankar och reflektioner (och även minnen sedan termin ett för två år sedan, mer eller mindre bra sådana) som har kommit upp till ytan sedan det hela drog igång på allvar. Då har jag prioriterat att skriva av mig i min privata dagbok. Vilket jag har skrivit så gott som dagligen i över åtta år, det är alltså en väldigt viktig grej för mig och den måste alltid få komma i första hand om jag måste välja.

Men i alla fall, jag ska försöka bättra mig och åtminstone ge korta uppdateringar i den här bloggen också. Veckan som gått nu har inte inneburit några obligatoriska träffar på universitetet, men varje dag har innehållit grupparbete eller föreläsningar. Har inte så mycket att skriva om det direkt.

På måndag är terminens första seminarium. Grupparbetet om förhandsbedömning som vi åstadkommit ska redovisas muntligt, men bara i ca tio minuter. Ingen fara. Jag ska nöta in det jag har att säga imorgon. Jag är hemma i Hällefors, jag kom hit igår. Alla trodde därför att jag skulle jobba, att det var anledningen till att åka hem. Men så var det inte. Visserligen jobbade jag en kvällstur igår, men den fick jag inte reda på förrän efter jag åkt hem redan. Jag ville helt enkelt komma hit för att få lite studiero. Inte för att jag säger att jag inte får det hos T, men det är ju lite si och så med självdiciplinen än så länge. Det finns fler distraktionsmoment hos pojkvännen än här.

I alla fall sabbades gårdagens planer på att plugga i och med jobbet jag fick. Desto mer blev det att göra idag. Vi har även en individuell uppgift som ska lämnas in på måndag. Den bestod av att på ett självständigt och sammanfattande vis redogöra för fem kapitel i boken "Barnavårdsutredningar - En kunskapsöversikt". Jag trodde det skulle ta max tre timmar att få ihop, särskilt eftersom jag redan läst igenom alla kapitel förra helgen och i veckan under grupparbetet, men jag bedrog mig. Jag började vid 12-snåret idag, strax efter 18 var jag klar. Det tog alltså dubbelt så lång tid som jag beräknat. Haha. Det märks även att jag är bra ringrostig när det gäller att plugga, men att jag även fått lite hjälp av distanskursen i marxism under hösten.

Hur som helst är det skönt att jag är klar nu. (Nåja, sånär som på lite finputs och att skriva ut det). Och att jag tvingade mig själv att ta nästan en heldag och inte bara göra hälften och spara resten tills imorgon som jag var frestad att göra. Jag vet inte vart jag läste det, men ganska nyligen läste jag tips om självstudier någonstans. Det stod att man skulle sätta på sig kläder man brukar ha när man är någon annanstans än hemma, och att man skulle sätta sig på ett ställe i bostaden där man vanligtvis inte sitter med datorn eller teven. För att på så sätt känna att man verkligen "jobbar" och inte blir distraherad eller förknippar platsen med något annat.

Så jag satte på mig jeans (och hur bekvämt är det att ha när man bara är hemma liksom?) och tog mina saker och förflyttade mig till ett annat rum. Det fungerade faktiskt hur bra som helst. Mycket bättre än när jag förra helgen försökte plugga i mitt rum, här där jag har datorn och gör i princip allting i vanliga fall. Den taktiken ska jag fortsätta med, men jag vet inte riktigt hur det ska gå till när jag flyttat in i min studentlägenhet på 22 kvadratmeter sedan. Då blir ju ställena att förflytta sig till ganska begränsade. Men det löser vi då.

Imorgon ska jag som sagt var finputsa den individuella uppgiften, öva det jag har att redovisa på måndag, skriva ihop ett gruppkontrakt för min grupps räkning och även börja läsa litteratur och spåna på frågorna inför nästa gruppuppgift.

Kommentarer
Postat av: Harisa

Undrar varför slutade du efter termin 1 ? Ska börja med soc.program snart :/ o jag e så rädd ... först jag har bott i sverige i 2 år .. kan inte svenska som ni kan , men iaf... man lär sej mycket varje dag..men jag e rädd för att jag tänker så att jag måste plugga dubbelt mycket .. :(

2012-01-05 @ 22:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0