Kommunikationstekniker.

Då var det väl på tiden för en uppdatering här. Hemtentan gick bra, det kändes så i alla fall. Tycker den varit den hittills mest intressanta och lätta tentan, om man får skriva så. "Självreflektion i socialt arbete" heter den. Självreflektion är min grej, kan man säga.  Denna tenta får vi även feedback på. Eller "processbedömning" som det heter. Om två veckor får vi tillbaka den med kommentarer från läraren, och sen får vi ytterligare några dagar på oss att färdigställa den slutgiltigt. Ska bli jättekul med feedback på en tenta för en gångs skull.

Idag har vi grupparbetat, förberett oss för ett etikseminarium vi har nästa vecka. Vi har formulerat ett etiskt dilemma som på seminariet ska diskuteras. Och så har vi haft vår första kommunikationsövning, med en handledare från fältet. Vi ska träffa henne under fyra tillfällen, och vid två tillfällen ska vi i gruppen träffas och rollspela samt videofilma rollspelen för att sedan med hjälp av handledaren analysera vår kommunikationsteknik. Kändes bra nervöst innan mötet idag, men handledaren var så himla bra, verkade jättesnäll, säker och kunnig, så nu känns det inte alls lika otäckt.

Tycker förövrigt att det här med kommunikationstekniker är väldigt intressant. Det är dock väldigt mycket att tänka på, men ändå ytterst roligt. Har nästan sträckläst kurslitteraturboken vi har för ändamålet. Den heter "Kommunikation i praktiken. Samspel, etik och relationer i socialt arbete, vård och omsorg". Himla bra. Men det säger väl sig självt när man kan sträckläsa en kurslitteraturbok...

Nu får det räcka, har en av mina katter i famnen som vill ha min fulla uppmärksamhet. Hon buffar ideligen på mina armar och händer, vilket gör det lite svårt att skriva på laptopen samtidigt. Se, det är en fullgod ursäkt att sluta skriva. Kattgos.

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej! Vad bra att du tipsade om en kursbok, för jag läser till socionom på stockholms universitet och jag har nyss fått reda på att vi inte har någon samtalsteknik i våran utbildning alls! Därför känner jag mig nödgad att utbilda mig själv på det området - hur bra det nu kan gå när det är ett ämne om att samtala med andra människor.. :) Jag ska iallafall låna boken du skrev om, det är ju bättre än inget.

2010-12-06 @ 17:55:56
URL: http://omsocialtarbete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0