It all started..

..den 10:e december när jag fick reda på att jag blivit antagen till mitt förstahandsval.

Socionomprogrammet
210hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Örebro universitet,
Örebro

Det var stort och min avlägsna dröm var inte längre så avlägsen. Jag tackade ja på mindre än en timme. Den här bloggen ska handla om hur det är att gå på socionomprogrammet, från mitt perspektiv, så att min familj och mina vänner kan följa hur det går.

Hade vissa tveksamheter till att ta platsen, då jag själv varit i behov av hjälp från socionomer i många år, men efter uppmaningar från alla (familj, vänner, pojkvännen) att ta chansen när jag nu fått den, så lade jag tveksamheterna åt sidan och tänkte "What the heck". Lyckas jag så lyckas jag och då blir jag nog en strålande socionom eftersom jag har rätt mycket egen erfarenhet.

Socionomprogrammet är ju en ganska bred utbildning och man kan bli många olika saker, lite mer exakt får jag väl reda på när jag börjat. Men mitt mål som jag har i dagsläget är i alla fall att bli kurator.

Har idag kollat upp statistiken för de som blivit antagna i år, och jag blev lite besviken faktiskt. Jag sökte via folkhögskolekvoten (BF) med högsta omdömet, en 4:a, och via HP, högskoleprovet (på vilket jag inte vill avslöja mitt resultat, det var lite för mediokert för min smak). Den "sämsta" som kom in via BF hade "bara" en 3:a och den "sämsta" som kom in via HP hade 0,7. Jag hade en del bättre än 0,7 (tack och lov).

Men det är väl skitsamma egentligen att det inte var SKITsvårt att komma in just i år, på just Örebro Universitet. Om man ser det från den positiva sidan så kan man alltid säga att jag är smartare än en del som blivit antagna, my fellow classmates. =)

Så, detta får räcka som det introducerande inlägget till min helt tema-inriktade blogg.

Kommentarer
Postat av: Johan

Hej! Jag har tittat runt på din blogg en stund och har en lite annorlunda fråga...
Jag och en vän träffade två tjejer i helgen på en finlandsfärja, de pluggade socionomprogrammet i Örebro och hade ett år kvar till examen. Tyvärr så försov vi oss (vi skulle äta frukost tillsammans dagen därpå :)) och missade varandra och nu vet vi inte hur vi ska få kontakt!
Det jag vet är att den ena tjejen hette Anna och var född -82 och den andra var född -90. Anna var från Polen från början dessutom! Det blev så abrupt slut så jag tänkte att jag kunde i alla fall höra efter :) Trevlig blogg förresten, hoppas yrkeslivet kommer gå bra för dig!

Mvh Johan

2014-07-21 @ 22:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0